Koristimo internet kolačiće (cookies) i poštujemo Vašu privatnost kako bi imali optimalno iskustvo na našoj web strani.
Pogledajte Politiku privatnosti za više detalja.

Zdravo dvadesete logo
Galenika logo
Medijska pismenost kao tvoja super moć za 21. vek

Medijska pismenost kao tvoja super moć za 21. vek

Ok, znamo - pao je jedan eye roll  na naslov ovog teksta. Jer, ti si digital native i svet tvojih medija se završava tik iza ivice ekrana tvog telefona. Ti se informišeš na društvenim mrežama ili tehnikom poznatijom kao „šibni mi link“, nakon čega sledi brzinski scroll i, iskreno se nadamo, jedan intuitivni reality check uverljivosti URL-a, kako bi svojoj podsvesti potvrdio da je vest koju čitaš autentična. 

Ako po strani ostavimo informisanje o temama ala Rijanin goli trudnički stomak, neke informacije koje dolaze iz medija se i ekšli odražavaju i na tvoj život. Te, ukoliko ipak moraš povremeno da baciš oko na TV program, pročitaš novine ili neki časopis, evo šta sve treba da imaš kao predznanje za konzumaciju "old school" medija.

Biti medijski (ali i digitalno) pismen znači kritički posmatrati medijske sadržaje. To je i veština pronalaženja informacija, kao i proizvodnja medijskih sadržaja. Sve ovo već primenjuješ (veruj nam), a možda nisi ni svestan/svesna. 

Lažne vesti, čuj nas fake news, postale su svakodnevica. Paradoks je da kod nas imamo i hashtag #nijenjuz, za sve ono što zvuči kao šizofreno cepanje i totalni fake, a zapravo je realnost. Pored fake news-a, svoj vokabular smo nažalost dopunili i pojmovima poput spin, polu istina, post-istina i pardon my french – zloupotreba informacija. 

Za slučaj da se pitaš odakle da počneš sa raščlanjivanjem i otkrivanjem šta je fake, a šta nije, neka te naša topla ljudska preporuka uvek uputi na istraživanje izvora informacije. To ti je isto kao kad po mrežama tražiš ko je pokrenuo viralni challenge ili odakle je krenulo cancelovanje nekog celebritija za neoprostive politički nekorektne grehe.   

Takođe, znaš onaj osećaj overloada informacijama s kojima ne znaš šta bi? Još jedan sjajan savet za sačuvati zdrav razum jeste – Filter! Izoštri svoja čula, pravi selekciju, daj sve od sebe da iz svega što ti se plasira izvučeš ono što je tačno i na kraju dana pokušaj da ti te informacije nečemu i koriste. 

Ukratko, informacioni nered, ne mora biti i tvoj nered. Važno je samo da znaš da ga prepoznaš i pročistiš na vreme. 

P.s. Dvadeste.rs će od marta 2022. godine imati goste urednike koji će nam pomagati da te informišemo i edukujemo o svemu što može da te zanima. Na našim društvenim mrežama isprati ko su naši gosti urednici, a njihove tekstove moći ćeš jednom mesečno da čitaš na LINKU.




OSTALI BLOGOVI

Šta treba da znaš ako vejpuješ ili pušiš elektronske cigarete?

Vejpovanje je predstavljeno javnosti kao način da pušiš na mestima gde to nije dozvoljeno – što je „benefit” koji je ovu aktivnost učinio neverovatno popularnom. Takođe je predstavljeno i kao nešto...

True eating (dis)order

Preopterećenost hranom i body dysmophia su sada već opisani u dosta filmova i serija. Česte su kritike zbog romantizovanog prikaza poremećaja u ishrani, pa je dostupno sve više dokumentaraca na ovu...

E-VODIČ baner

VESTI

Gde možeš besplatno da se testiraš na polno prenosive bolesti?

U svetu se 1. decembra obeležava Dan borbe protiv AIDS-a, hronične bolesti koja utiče na sve aspekte života. AIDS je imonodeficijentno oboljenje do kog dolazi nakon nelečene i uznapredov

Zdravo dvadesete kao zlatni sponzor ovogodišnjeg NAPSer kongresa

I ove godine se družimo sa studentima svih farmacutskih fakulteta u Srbiji, na NAPSer kongresu, koji se tradicionalno održava na Zlatiboru. Budući farmaceuti će imati priliku da kroz ser

Da li društveno - nametnuti standardi utiču na mlade?

Rezultati ankete koju je sprovela platforma „Zdravo dvadesete“ kompanije Galenika, pokazali su da više od 98 odsto ispitanika u dvadesetim godinama stalno ili povremeno oseća psihološki

Zašto je oktobar roze?

Roze boja možda jeste simbol nežnosti i ženstvenosti, ali u oktobru postaje i boja hrabrosti jer simboliše borbu protiv raka dojke. Najveći broj nas zna bar neku ženu koja se suočila sa