Koristimo internet kolačiće (cookies) i poštujemo Vašu privatnost kako bi imali optimalno iskustvo na našoj web strani.
Pogledajte Politiku privatnosti za više detalja.

Zdravo dvadesete logo
Galenika logo
Šta znači biti „savremena mlada žena”?

Šta znači biti „savremena mlada žena”?

Ko je to savremena mlada žena? Kako bismo mogli da je opišemo? Kako izgleda njen život i šta ga sve određuje? Šta je sve žulja i šta joj sve društvo nameće? Ovo su pitanja kojima se, čini se, po inerciji uvek vraćamo u nedelji kada se približava osmi mart, a ova pitanja često prate i mnoga, teža pitanja koja se tiču nasilja nad ženama, ženskog zdravlja ili ekonomske pozicije žena u društvu. A onda ona nekako izblede, ili ih neretko zaboravimo do sledećeg, zgodnog za podsećanje, osmog marta. 

Pa ipak, iako je osmi mart prošao (tek juče), važno je da ostanemo zapitane nad ovim pitanjima ili da makar promislimo prva dva – kakva je savremena pozicija mladih žena? Kako izgleda njihov život i sve ga određuje? 

Kroz istoriju, a ništa manje i u savremenom trenutku, pozicija žena u društvu određivana kroz različite uloge. Sve mi smo posmatrane kao žene, majke, ćerke, sestre, radnice, prijateljice, domaćice. I danas, svaka od nas određena je brojnim ulogama koje istovremeno ima – jedna žena može biti i ćerka i majka, i direktorka i domaćica, i sportistkinja i naučnica. Savremena žena (disklejmer: u ekonomski stabilnim i razvijenijim zemljama ili takozvanim “first world problems” zemljama) živi u svetu u kome može da prisvaja više uloga nego što joj je ikada istorijski bilo „dozvoljeno”. Pa ipak, ponekad se čini da savremena žena mora da „opravda” čak i preivše uloga jer su savremenoj ženi nametnuti brojni društveni standardi – kakva bi ona trebalo da bude kako bi bila dovoljno (društveno prihvatljivo) „savremena”. 

Šta se sve očekuje kako bi bila dovoljno „savremena”? Savremena mlada žena bombardovana je različitim društvenim očekivanjima – da bude uspešna u poslu (kapitalistički narativ), da bude dovoljno ženstvena (narativ modne i marketing industrije), da ima partnera (patrijahalni narativ), da se ostvari kao majka (patrijahalni narativ), da bude dovoljno samouverena i ostvarena na svakom životnom polju (opet kapitalistički narativ), ali i dovoljno ženstvena i nežna (patrijahalni narativ opet) i naravno da estetski izgleda savršeno u skladu sa savremenim društvenim normama (opet marketing, opet patrijarhat). Zanimljivo je da sva ova društvena očekivanja retko idu u dubinu – ne postavljaju se pitanja kako se ona oseća, šta je njoj potrebno, koje su njene želje. A zar nije to ono što je najvažnije, da živimo u skladu sa svojim osećanjima, potrebama i željama, a u skladu sa tuđim očekivanjima? 

U moru upravo svih tih očekivanja, kada bolje razmislimo, vrlo je teško pronaći sebe i iskreno odgovoriti na pitanje – ko sam ja kada se otrgnem svih tih uloga i kada pokušam da otkrijem šta ja zapravo želim (da budem)? Ko sam ja bez svih očekivanja i nametnutih uloga? Ko sam kada ne moram da budem „savremena mlada žena”, već upravo da budem samo ja – ja? E to je već jedno ozbiljno pitanje nad kojim bi svaka „savremena mlada žena” trebalo da se zamisli. 

I upravo u tom pitanju leži odgovor na to kako izgleda savremena mlada žena u 2022. godini. Savremena mlada žena je osoba koju je nemoguće jednostavno definisati – niti treba težiti tome, jer koliko postoji žena, toliko postoji i definicija. I upravo u tome je snaga svake savremene mlade žene, ona je ono što ona želi da bude, ono čemu teži i ostvaruje se kroz svoje želje i stremljenja. Ona može da bude i snažna i ranjiva, ona može da preuzima uloge koje želi, ima i vrline i mane, može da bude i samostalna i da ima potrebu za drugima. Ona i greši i uspeva, kao i svaka druga osoba. Ona se trudi da bude svesna sebe i hrabra je u nameri da sebe pronađe i prepozna. I ne pristaje da bude „savremena mlada žena” već je upravo ono što ona želi da bude. I u tome je njena najveća snaga.

Autor teksta: Marina Zec, urednica portala Oblakoder.org.rs 

OSTALI BLOGOVI

Šta treba da znaš ako vejpuješ ili pušiš elektronske cigarete?

Vejpovanje je predstavljeno javnosti kao način da pušiš na mestima gde to nije dozvoljeno – što je „benefit” koji je ovu aktivnost učinio neverovatno popularnom. Takođe je predstavljeno i kao nešto...

True eating (dis)order

Preopterećenost hranom i body dysmophia su sada već opisani u dosta filmova i serija. Česte su kritike zbog romantizovanog prikaza poremećaja u ishrani, pa je dostupno sve više dokumentaraca na ovu...

E-VODIČ baner

VESTI

Gde možeš besplatno da se testiraš na polno prenosive bolesti?

U svetu se 1. decembra obeležava Dan borbe protiv AIDS-a, hronične bolesti koja utiče na sve aspekte života. AIDS je imonodeficijentno oboljenje do kog dolazi nakon nelečene i uznapredov

Zdravo dvadesete kao zlatni sponzor ovogodišnjeg NAPSer kongresa

I ove godine se družimo sa studentima svih farmacutskih fakulteta u Srbiji, na NAPSer kongresu, koji se tradicionalno održava na Zlatiboru. Budući farmaceuti će imati priliku da kroz ser

Da li društveno - nametnuti standardi utiču na mlade?

Rezultati ankete koju je sprovela platforma „Zdravo dvadesete“ kompanije Galenika, pokazali su da više od 98 odsto ispitanika u dvadesetim godinama stalno ili povremeno oseća psihološki

Zašto je oktobar roze?

Roze boja možda jeste simbol nežnosti i ženstvenosti, ali u oktobru postaje i boja hrabrosti jer simboliše borbu protiv raka dojke. Najveći broj nas zna bar neku ženu koja se suočila sa